קרדיט תמונה FREEPIK

מרפסת היא ללא ספק דבר של פלא, רצועת בטון, אמנם מחוזקת בברזל שתלויה באוויר ומחזיקה אותנו ואת בני המשפחה שלנו. ולמרות שאני בספק (לפחות מבחינת אחוזים) שראיתם מרפסת ממש נופלת – יש פעמים רבות שאנחנו עולים על מרפסות מסוימות בחשש. החוזק של מרפסת נובע משילוב של 2 דברים, הבטון עצמו והברזל הזיון אשר משולב לתוכו. רק השילוב של השניים במצבם התקין מספק לנו משטח יציב לעמוד עליו. ולמרות זאת, סיבוב קצר בתל אביב יחשוף מרפסות רבות שמגלות חלודה ושבר במסגרת העוטפת של המרפסת – מצבים של הזנחה קשה שמסכנים את הדיירים. בכדי למנוע מצב כזה יש לתחזק את המרפסות בדירה פעם בעשור / מספר שנים. זה לא דורש הרבה יחס אבל כן ביקור וטיפול של בעל מקצוע או ליתר דיוק (ברוב המקרים) קבלן איטום.

מה במדריך זה?

איטום מרפסות בדירות מגורים

במאמר זה נדבר על התהליכים של איטום מרפסות בדירות מגורים. נכסים מסחריים עשויים להיות דומים מבחינה תחזוקית אך פעמים רבות בניין מסחרי מתחוזק בצורה טובה יותר כיוון שיש צוות שאחראי לכך. למעשה, פעמים רבות המבנה עצמו שונה והמרפסת עשויה מברזל בצורה ישירה מבלי חיפוי בטון. במאמר זה אני מתייחס לאיטום של מרפסת בטון או איטום מרפסת מרוצפת שזה אותו הדבר רק לעיתים דורש קצת יותר עבודה, כלומר אם קיים צורך להסיר את הריצוף כדי לבצע איטום מחדש.

לפעמים זה מתחיל עם נזילה

פעמים רבות אנחנו מגיעים לתקן מרפסות בגלל שהשכן למטה מתלונן על רטיבות בתקרה אשר לדעתו מגיעה מהמרפסת שלכם. אני אומר לדעתו כי זה לא תמיד המצב. בנקודה זאת צריך ממילא לאתר קבלן איטום ולכן עדיף שיהיה קבלן איטום מנוסה אשר מציע גם שירותי איתור נזילה כחלק מהליך התיקון. מותר רק לקוות כי הנזילה לא באמת מגיעה מהבית שלכם. דברו עם השכן על העלויות של מאתר נזילות אם אשר חושדים שזה לא מגיע מהדירה שלכם. מצד שני אם הנזילה מגיעה מהמרפסת שלכם הרי שמדובר באחריות שלכם. מצד שני אם הנזילה מגיעה מהקירות החיצוניים של הבניין (ומדובר בבניין משותף) – הרי שהאחריות מוטלת על ועד הבית.

איך המרפסת בנויה בכלל? (על קצה המזלג)

מרבית המרפסות (מבחינת איטום) בנויות בצורה כזאת, על משטח הבטון ישנו חומר מגשר כגון סיקה / זפת ועליו מדביקים 2 שכבות של יריעות ביטומניות 4מ"מ במתווה של שתי וערב כדי לנסות וליצור שכבה עבה ומבודדת ככל האפשר. גם אל השוליים הצדדים של המרפסת ועד גובה של 10ס"מ מעל לגובה הריצוף המיועד. על היריעות הללו מניחים את הריצוף אותו אוטמים בעזרת רובה בין החריצים וכך בתיאוריה מתקבל איטום מעולה לשנים ארוכות. אני כמובן לא נכנס לדקויות בנושא של צינור הניקוז, הזווית של המרפסת אל נקודת הניקוז (כן, קיימת זווית עדינה של 2% לרוב).

כמה עולה איטום מרפסת?

הנה כבר באמצע המאמר, בלי לחכות לסוף אני חולק אתכם את המחיר 😉 – כמובן שמדובר על מחיר ממוצע עבור איטום מרפסות והוא מחיר של טיפול מלא כלומר הסרת הריצוף (לא כולל מחיר אריחים חדשים) איטום מלא והחלפת היריעות וריצוף מחדש של המרפסת. כלומר הטיפול המלא ולא טיפול נקודתי.

יש אחריות?

זה תלוי – אם עשיתם טיפול איטום מלא תקבלו בד"כ אחריות של 5-10 שנים עם ממוצע של 7 שנים. קבלן מנוסה עם בטחון ובעיקר בהתבסס על המבנה עצמו עשוי אפילו לתת לכם 10 שנות אחריות.

טיפים שחוסכים כסף ומראים שאתם מבינים עניין

ראשית, וגם חשוב מבחינה מקצועית – אם אתם עושים את הטיפול המלא של איטום המרפסת שלכם כלומר הרמת הריצוף ויישום חדש של יריעות ביטומניות, אז חשוב לפני שמחזירים את הריצוף לעשות בדיקת הצפה. זה תהליך שבו מציפים את המרפסת ומחכים 3 ימים כדי לוודא שהאיטום בוצע כהלכה והוא תהליך חשוב ואמור להיות כלול במחיר – אז שווה לשאול מראש.כמו כן, חשוב לוודא כי קיימת נקודת ניקוז טובה מאוד שגם עטופה באותן יריעות ביטומניות. במרפסות משתמשים ביריעות בעובי 4מ"מ – אפשר להגיד לקבלן האיטום – יריעות לפי התקן בבקשה כי הוא קיים (אם כבר יש תקן) ואין הבדל של ממש במחיר מבחינתו. ואל תשכחו לקבל את תעודת האחריות בכתב וצרפו אותה לחשבונית. שתבוצע עבודה טובה מתוך מחשבה של "אני מעדיף לא לחזור לתיקונים".

קבלן איטום מקצועי (ויש בהחלט הרבה כאלה בישראל) יעשה עבודה מעולה ויתן לכם שנים ארוכות של שקט ויחסי שכנות טובים.

שיהיה לכולנו חורף יבש וחמים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *